Zdjęcie pojawiło się 1 października 2014 roku na oficjalnym profilu facebookowym Dr Pepper. Od razu wywołało kontrowersje i mnóstwo skarg do Komisji Etyki Reklamy. Wpisowi zarzucano bazowanie na prymitywnych, szowinistycznych skojarzeniach, w których kobieta jest tylko przedmiotem seksualnym. W dodatku wskazywano na lekceważący stosunek do płci pięknej.
Komisja Etyki Reklamy stwierdziła, że wpis poprzez wykorzystanie wizerunku prowokacyjnie ubranej pani i hasła twierdzącego, że miejsce kobiety jest w kuchni, odwołuje się do negatywnych stereotypów społecznych i dyskryminuje kobiety. Łamie więc branżowy kodeks etyczny.
Przedstawiciele Orangina Schweppes Polska, producenta napoju w naszym kraju, nie zgadzają się z takimi zarzutami. Wyjaśniają m.in. że fanpage Dr Pepper ma około 40 tys. fanów, co biorąc poprawkę na szacowaną liczbę użytkowników Facebooka w Polsce (16 mln) oznacza, że materiały publikowane na profilu mają raczej niewielkie oddziaływanie. Zdaniem producentów wpis miał charakter humorystyczny i nie powinien być brany na serio, a skojarzenia z "maczyzmem" mogą mieć tylko osoby wykazujące dużo złej woli. .
"(...) W intencji autorów zdjęcia kobieta, w swobodnej, domowej scenerii, sięga do lodówki po napój Dr Pepper, który zamierza wypić. Zdjęcie ukazuje zatem niezależną kobietę, która w skąpym, swobodnym stroju udała się do kuchni nie po to, żeby gotować, sprzątać czy usługiwać komukolwiek (co byłoby typowym przejawem stereotypowego, seksistowskiego ujęcia roli kobiety w społeczeństwie), ale po to, aby sięgnąć do lodówki po napój Dr Pepper" oświadczyli menedżerowie producenta.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?