Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mieszkanka powiatu brodnickiego wnioskowała o wymianę okien, ale się nie doczekała. Zamiast wymiany, jest skarga

Karina Knorps-Tuszyńska
Karina Knorps-Tuszyńska
Wszystkie komisje wydały pozytywną opinię w sprawie podjęcia uchwały uznającą skargę mieszkanki za bezzasadną
Wszystkie komisje wydały pozytywną opinię w sprawie podjęcia uchwały uznającą skargę mieszkanki za bezzasadną Miasto i Gmina Jabłonowo Pomorskie
Mieszkanka miejscowości Szczepanki na terenie gminy Jabłonowo Pomorskie w powiecie brodnickim zwróciła się do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji rady gminy z Jabłonowa Pomorskiego ze skargą na działalność Piotra Zacharskiego, dyrektora Zakładu Usług Komunalnych w Jabłonowie Pomorskim. - Proszę się w przyszłym postępowaniu, jeżeli chodzi o takie obietnice, trochę zastanowić - mówiła podczas sesji radna Mirosława Laube.

Jak pierwszaki radzą sobie z nauką online?

Mieszkanka gminy Jabłonowo Pomorskie wnioskowała o wymianę okien w mieszkaniu komunalnym, ale się nie doczekała. Dyrektor ZUK doczekał się natomiast skargi

Mieszkanka Szczepanek skargę na działania dyrektora Zakładu Usług Komunalnych złożyła w dniu 26 października 2020 r. Jak wynikało z tej skargi, kobieta prosiła dyrektora o wymianę cieknących okien w budynku komunalnym w Szczepankach, w którym mieszka, a dyrektor nie interweniował w tej sprawie. Temat został poruszony podczas sesji w dniu 27 listopada 2020 r. Jak w trakcie jej trwania zaznaczono, dyrektor miał powiedzieć mieszkance składającej skargę, że planowany jest remont budynku, w którym mieszka. Radna Mirosława Laube odniosła się do tej ustnej deklaracji: - Chciałam dodać, że ci państwo mieli pretensje, że dostali ustną obietnicę od pana kierownika i od pana burmistrza, że będą mieli wymienione okna i tu bardziej chodziło od tę ustną (obietnicę - przyp. red.). Proszę się w przyszłym postępowaniu, jeżeli chodzi o takie obietnice, trochę zastanowić.

Stanowczo zaistnienia takiej sytuacji zaprzeczył burmistrz miasta i gminy Jabłonowo Pomorskie.

- Nie mogę nie zostawić tego bez komentarza. Na pewno nie padła obietnica, że będą wymienione okna. Jedyna obietnica, jaka padła kilka lat wcześniej, że postaramy się temu państwu pomóc, jeśli chodzi o znalezienie większego mieszkania. (...) Na pewno z mojej strony nie było jakiejś ustnej deklaracji o wymianie okien, a jeśli już, to była prośba o skontaktowanie się z panem kierownikiem Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej

- mówił podczas sesji burmistrz Przemysław Górski i dodał, że jedyna obietnica, która się pojawiła, o znalezieniu większego mieszkania, została spełniona.

Dodajmy, że od 1 października Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej oraz Zakład Wodociągów i Kanalizacji zostały połączone w Zakład Usług Komunalnych, którego dyrektorem został Piotr Zacharski. Także jego poprosiliśmy o komentarz. Jak podkreśla, nie wyklucza, że mógł wspomnieć o tym, że jest w planach wymiana okien w tym budynku, jednak nie jest to prosta sprawa, ponieważ ten budynek jest wpisany do rejestru zabytków, zatem o każde przeprowadzenie remontu dyrektor ZUK musi wnioskować do konserwatora zabytków. - Wymienić coś w tym budynku to nie jest tania i prosta sprawa - podkreśla Piotr Zacharski.

Ponadto, dyrektor podkreśla, że opiekuje się 46 budynkami, w tym ponad 300 mieszkaniami, a ma przy tym ograniczony budżet na nie wszystkie w wysokości 300 tys. zł rocznie. Problemy finansowe potęguje fakt, że 1/3 lokatorów nie płaci w terminie za mieszkania.

- W tym roku się nie wyrobiłem. Musiałem wyremontować kotłownię, przedszkola i kotłownię miejską. Miałem dużo wydatków, w związku z czym nie mam już środków na wymianę okien. Takie okno może kosztować nawet ok. 6 tys. zł

- podkreśla Piotr Zacharski i dodaje także, że w mieszkaniu, w którym ta kobieta mieszka, było niedawno wymieniane ogrzewanie.

Warto zaznaczyć, że mieszkanka Szczepanek na skargach dobrze się zna - sąsiedni lokatorzy bardzo często się na nią skarżą. Pod adresem lokalu komunalnego potrafiła nawet otworzyć zakład mechaniczny, co jest zabronione lokatorom budynków komunalnych.

Lokatorzy są zobowiązani do naprawy okien lub podłóg, a nie miasto

Warto zaznaczyć, że zgodnie z zapisami art. 6 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, to osoba użytkująca mieszkanie jest zobowiązana utrzymywać lokal oraz pomieszczenia, z których w ramach tego wynajmu może korzystać, we właściwym stanie technicznym i higieniczno-sanitarnym. Ponadto, do obowiązków wynajmującego należy w szczególności naprawa stolarki okiennej. W związku z tym, to lokator musi pokryć koszty naprawy i konserwacji okien. Piotr Zacharski podkreśla, że o wymianę okien w tym samym budynku, w którym mieszka skarżąca się kobieta, starało się sołectwo, ponieważ jest tam także świetlica wiejska, jednak nie uzyskano zgody na ich wymianę od wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji uznała, że kierownik nie był bez winy, ponieważ powinien zobowiązać pracownika do sprawdzenia usterki w tym mieszkaniu i powinien pomóc jej w doborze odpowiednich materiałów, które zabezpieczyłyby cieknące okna.

Ostatecznie, Komisja Skarg, Wniosków i Petycji uznała za bezzasadną skargę mieszkanki złożoną na brak działań dyrektora Zakładu Usług Komunalnych. Wszyscy radni obecni podczas sesji w dniu 26 listopada zagłosowali za przyjęciem uchwały, zgodnie z którą skargę uznano za nieuzasadnioną. W treści uchwały poproszono także dyrektora ZUK o sprawdzenie stanu stolarki okiennej we wspomnianym budynku komunalnym w Szczepankach.

Trwa głosowanie...

Czu uważasz, że miasto powinno pomagać mieszkańcom, remontując nawet te elementy lokali komunalnych, do których remontu są zobowiązani lokatorzy?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pomorskie Targi Mieszkaniowe "Dom Mieszkanie Wnętrze" w Gdyni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Mieszkanka powiatu brodnickiego wnioskowała o wymianę okien, ale się nie doczekała. Zamiast wymiany, jest skarga - Gazeta Pomorska

Wróć na brodnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto