Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Weekend w Toruniu. Co? Gdzie? Kiedy?

UM Torunia
Pierwszy wiosenny weekend w grodzie Kopernika to kolejny zestaw wernisaży, koncertów i przeglądów.

Pierwszy wiosenny weekend w grodzie Kopernika to kolejny zestaw wernisaży, koncertów i przeglądów.

CSW otwiera dwie wystawy („Crimestory” oraz „Spójrz na mnie… tak piękną, tak zabawną)”, Klub Dwa Światy organizuje Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji, w Od Nowie wystąpi Apteka, Dick4Dick oraz Brudne Dzieci Sida a w klubie Lizard King Indios Bravos. Na 53. Międzynarodowy Dzień Teatru Baj Pomorski przygotował premierę „Węża” Marty Guśniowskiej.

PIĄTEK, 21 MARCA

  • godz. 17.00 Blask tysięcy barw – dalekowschodnie wyroby emaliowane ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu, do 5.10., Kamienica pod Gwiazdą

Dekoracyjne pokrywanie emalią miedzianych bądź mosiężnych przedmiotów można wykonywać w dwojaki sposób. W technice emalii komórkowej do korpusu naczynia przylutowuje się pionowo cienkie blaszane listewki. Tworzą w ten sposób komórki, które dają rysunek wzoru, jaki ma pokrywać całą powierzchnię dekorowanego naczynia. W emalii żłobkowej nie tworzy się na powierzchni metalu przegródek, ale się je w nim wycina w głąb. Nie trzeba pokrywać całego naczynia dekoracją emalierską: większa część to gładka powierzchnia metalu lub wycięty reliefowo wzór. Do zdobienia przedmiotu emalią niezbędny jest dobór odpowiedniego metalu, na którym będzie kładziona. Naczynia wypala się w temperaturze ok. 800-900°C. Następnym etapem jest powolne schnięcie wyrobu i polerowanie. Znajomość zdobienia metalu tą techniką dotarła do Chin z Azji Środkowej w epoce Tang (618-906), lecz upowszechniała się dopiero od połowy XV w. Z czasem została rozwinięta i doprowadzona do doskonałości. Najstarsze i najwyżej cenione emalie pochodzą z wczesnej epoki Ming (XV - pocz. XVI w.). Są to głównie kadzielnice i wazy. Wiele wczesnych emalii przypomina kształtem oraz szczegółami dekoracji antyczne brązy chińskie, powielając ich formy i niektóre motywy. W czasach panowania dynastii Qing (1644-1911) kopiowano wyroby mingowskie, traktowane jako niedościgły wzór. Ponieważ chińskie emalie komórkowe przez długi czas były drogie, do XVI w. nie były szerzej spotykane w Japonii. Produkcję przedmiotów emaliowanych rozpoczęto w tym kraju dopiero w XVII w. Naczynia zdobione emalią zaczęto produkować około poł. XVIII w. Były to najczęściej odlewy z brązu o archaizowanych kształtach, zdobione techniką emalii żłobkowej o ciemnym, matowym kolorycie. Szczyt artystycznych i technologicznych możliwości Japończycy osiągnęli w latach osiemdziesiątych XIX w. i trwał aż do drugiego dziesięciolecia wieku XX. Ten okres nazywany bywa złotym wiekiem japońskiej emalii komórkowej, która prezentowana była na wielkich wystawach światowych.

  • godz. 19.00 Wiosenne przebudzenie - Bizet i Schumann, Dwór Artusa, **bilety: 30/20 zł**

Program koncertu, który odbędzie się 21 marca w Sali Wielkiej Dworu Artusa w Toruniu wypełnią dzieła wielkich romantyków: Roberta Schumanna i Georga Bizeta.  W obu kompozyc jach  rolę pierwszoplanową odegrały kobiety piękne, silne i niezależne: Klara Wieck – pianistka, żona Roberta Schumanna i Carmen – cyganka, tytułowa bohaterka opery Georga Bizeta. Mając 20 lat Robert Schumann ostatecznie porzucił studia prawnicze rozpoczął studia pianistyczne u znanego wówczas profesora Friedricha Wicka. Forsowne ćwiczenia młodego pianisty doprowadziły do paraliżu palca prawej ręki, co praktycznie przekreśliło jego  karierę wirtuozowską. Talent kompozytorski młodego Schumanna i znajomość z pianistką Klarą Wieck, córką profesora, skierowały jego zainteresowania na zupełnie nowe tory. Nie wszystko jednak układało się tak optymistycznie. Miłość Klary i Roberta wzbudziła tak wielki sprzeciw ojca utalentowanej młodej pianistki, że pozwolenie na zawarcie małżeństwa para uzyskała dopiero po wyroku sądowym, któremu zaborczy ojciec i profesor w jednej osobie nie mógł się już sprzeciwić. Koncert fortepianowy a-moll op.54 R. Schumanna powstawał przez wiele lat. Jego pierwszą i niezrównaną wykonawczynią była właśnie Klara, której praktyczne uwagi i znakomita interpretacja przyczyniły się do popularyzacji tego niezwykle romantycznego dzieła. Georges Bizet  - to nazwisko łączymy nierozerwalnie z operą „Carmen”. Niestety kompozytor nie doczekał wielkiego tryumfu swego dzieła. Mało tego premiera, która odbyła się w Paryżu 3 marca 1875 roku stała się dla twórcy przysłowiowym „gwoździem do trumny”. Bizet zmarł dokładnie trzy miesiące po skandalicznie ocenionej premierze 3 czerwca tegoż roku. Krytyka muzyczna i paryskie środowisko poczuło się dotknięte tematyką opery i towarzyszącej librettu muzyce . Jak można było  z prostej dziewczyny, cyganki mającej powiązania ze światem przemytników uczynić główną bohaterkę opery?  No cóż,  minęły kolejne trzy miesiące i operę wystawiono we Wiedniu. Od tego momentu rozpoczął się tryumfalny pochód dzieła przez sceny największych teatrów operowych świata. Obecnie nie ma chyba scen i orkiestr, które nie miałyby „Carmen” w swoim repertuarze. I i II Suita z opery „Carmen” zawierają najbardziej charakterystyczne  i najwartościowsze fragmenty  muzyczne dzieła.

  • godz. 19.00 Otwarcie wystawy Crimestory, do 1.06., oraz o**twarcie wystawy i performans Jakoba Leny:** „Spójrz na mnie…” (tak piękną, tak zabawną), do 18.05., CSW

    • Wystawa Crimestory jest propozycją przemyślenia pozycji, jaką w społeczeństwie zajmuje artysta, oraz miejsca, jakie sztuka zajmuje w życiu społecznym. Jest próbą rewizji współczesnych wyobrażeń na temat relacji sztuki i jej publiczności. Jest próbą nadszarpnięcia nici porozumienia między artystą i widzem – nici, która jest zresztą bardziej wątła niż mogłoby się wydawać. Materią wystawy Crimestory są prace, które na różnych polach mogą inicjować spór między sztuką i jej odbiorcami. Prace, które bronią się przed akceptacją. Niektóre z nich ostentacyjnie ustanawiają niepodległość artysty jako twórczej jednostki w zbiorowości. Niektóre przeciwstawiają wizji artysty służącego wspólnocie inną wizję – obraz twórcy jako outsidera, wręcz wyrzutka, wroga publicznego, który ową wspólnotę poddaje krytyce. Wśród przedstawionych na wystawie realizacji są takie, które brutalnie obchodzą się z wrażliwością widza, takie, które naruszają dominujące normy obyczajowe, takie, które łamią zasady politycznej poprawności i takie, które kwestionują normatywną moralność. W polu wystawy jest miejsce na prace, których autorzy dokonują przekroczenia na poziomie języka, jak również na realizacje, których twórcy odmawiają komunikacji za pomocą powszechnie zrozumiałych kodów, podejmując wysiłek konstruowania własnego języka, często hermetycznego, niezrozumiałego, pełnego paradoksów i nieprzetłumaczalnych idiomów. Artyści: Wojciech Bąkowski, Tymek Borowski, Olaf Brzeski, Cipedrapskaud, Oskar Dawicki, Mikołaj Długosz, Grzegorz Drozd, Michał Frydrych, Piotr Grabowski, Aneta Grzeszykowska, Jacek Markiewicz, Tomasz Mróz, Laura Pawela, Marek Raczkowski, Karol Radziszewski, Twożywo, Robert Wałęka, Artur Żmijewski
    • „Spójrz na mnie…” (tak piękną, tak zabawną). Wystawa jest prezentacją fotografii dwóch artystek austriackich, Anity Frech (St. Pölten, 1973) oraz Jakoba Leny Knebl (Wiedeń, 1970). Obydwie wykorzystują w pracy własne ciało oraz jego opakowanie, tworząc z nich scenerię swoich przedstawień. Twórczość Jakoba Leny poświęcona jest zagadnieniom związanym z płcią kulturową, natomiast prace Anity Frech konstruowane są przy pomocy elementów i kodów nawiązujących do „sfery kobiecości”, jednak na tej wystawie ich dokonania po raz pierwszy zostały zaprezentowane z innej perspektywy. Twórczość artystek odczytano jako przejaw oraz artystyczne studium społecznego i kulturowego zjawiska, które zdominowało współczesną kulturę materializmu i konsumpcjonizmu – mody. artyści: Anita Frech i Jakob Lena Knebl
  • Wystawa Crimestory jest propozycją przemyślenia pozycji, jaką w społeczeństwie zajmuje artysta, oraz miejsca, jakie sztuka zajmuje w życiu społecznym. Jest próbą rewizji współczesnych wyobrażeń na temat relacji sztuki i jej publiczności. Jest próbą nadszarpnięcia nici porozumienia między artystą i widzem – nici, która jest zresztą bardziej wątła niż mogłoby się wydawać. Materią wystawy Crimestory są prace, które na różnych polach mogą inicjować spór między sztuką i jej odbiorcami. Prace, które bronią się przed akceptacją. Niektóre z nich ostentacyjnie ustanawiają niepodległość artysty jako twórczej jednostki w zbiorowości. Niektóre przeciwstawiają wizji artysty służącego wspólnocie inną wizję – obraz twórcy jako outsidera, wręcz wyrzutka, wroga publicznego, który ową wspólnotę poddaje krytyce. Wśród przedstawionych na wystawie realizacji są takie, które brutalnie obchodzą się z wrażliwością widza, takie, które naruszają dominujące normy obyczajowe, takie, które łamią zasady politycznej poprawności i takie, które kwestionują normatywną moralność. W polu wystawy jest miejsce na prace, których autorzy dokonują przekroczenia na poziomie języka, jak również na realizacje, których twórcy odmawiają komunikacji za pomocą powszechnie zrozumiałych kodów, podejmując wysiłek konstruowania własnego języka, często hermetycznego, niezrozumiałego, pełnego paradoksów i nieprzetłumaczalnych idiomów. Artyści: Wojciech Bąkowski, Tymek Borowski, Olaf Brzeski, Cipedrapskaud, Oskar Dawicki, Mikołaj Długosz, Grzegorz Drozd, Michał Frydrych, Piotr Grabowski, Aneta Grzeszykowska, Jacek Markiewicz, Tomasz Mróz, Laura Pawela, Marek Raczkowski, Karol Radziszewski, Twożywo, Robert Wałęka, Artur Żmijewski
  • „Spójrz na mnie…” (tak piękną, tak zabawną). Wystawa jest prezentacją fotografii dwóch artystek austriackich, Anity Frech (St. Pölten, 1973) oraz Jakoba Leny Knebl (Wiedeń, 1970). Obydwie wykorzystują w pracy własne ciało oraz jego opakowanie, tworząc z nich scenerię swoich przedstawień. Twórczość Jakoba Leny poświęcona jest zagadnieniom związanym z płcią kulturową, natomiast prace Anity Frech konstruowane są przy pomocy elementów i kodów nawiązujących do „sfery kobiecości”, jednak na tej wystawie ich dokonania po raz pierwszy zostały zaprezentowane z innej perspektywy. Twórczość artystek odczytano jako przejaw oraz artystyczne studium społecznego i kulturowego zjawiska, które zdominowało współczesną kulturę materializmu i konsumpcjonizmu – mody. artyści: Anita Frech i Jakob Lena Knebl
  • godz. 19.00 Koncert zespołów Apteka, Dick4Dick oraz Brudne Dzieci Sida, Od Nowa, b**ilety: 20 zł, 26 zł w dniu koncertu**

Apteka to jeden z najważniejszych polskich zespołu nurtu rockowo-alternatywnego. Sposób gry, przestrzenne brzmienie, celne teksty sprawiły że zespół na stałe zagościł na liście najpopularniejszych i najbardziej szanowanych grup na rodzimej scenie. W 2013 roku Apteka świętować będzie 30-ecie działalności scenicznej. Dick4Dick powracają z piątym albumem zatytułowanym „5”. Brudne Dzieci Sida to kapela wyjątkowa choćby dlatego, że w jej skład wchodzą jedynie Patyczak i gitara akustyczna. To energetyczny punk rock z prześmiewczym, kabaretowym zacięciem w tekstach.

  • godz. 20.00 Monopium - koncert, Dom Muz, ul. Podmurna, b**ilety: 8 zł**

Monopium to projekt muzyczny, który powstał w 2007 roku w Płocku. Trudno określić główną stylistykę po jakiej porusza się, gdyż jedną z wytycznych Monopium jest ciągły eksperyment i zmiany, a także brak barier w poszukiwaniu i przetwarzaniu dźwięków. Inspiracji Monopium jest bardzo wiele: postindustrial, muzyka konkretna, exotica, free jazz, neocabaret. Z drugiej strony filmy noir, surrealizm, dadaizm, cut-up... Projekt ma na swoim koncie dwa albumy. Grupa wystąpi w składzie: Paulina Owczarek - saksofon, Marcin Olejniczak - preparacje, Michał Majcher – preparacje.

SOBOTA, 22 MARCA

  • godz. 11.00 Poranek teatralny - teatr Frajda: „O rany orangutany!”- premiera, Dom Muz, ul. Poznańska, w**stęp: 8 zł**

Pewnego dnia znudzona, mała orangutanica Marcysia wyrusza w dżunglę. Spotyka różne zwierzęta, dopytuje je o ich ulubione zajęcia. Czy odnajdzie własną pasję? Pełna przygód, kolorowych zwierzęcych bohaterów i poczucia humoru opowieść.

  • godz. 18.00 II Wieczór Muzyki Celtyckiej, Muzeum Etnograficzne, w**stęp: 18 zł**

Podczas tegorocznego spotkania wystąpią lokalne zespoły folkowe. Duet Willow jest młodym toruńskim zespołem inspirującym się szeroko pojętą muzyką folkową. Wykonuje zarówno standardy europejskiego folku, jak i pisze własne kompozycje. Formacja Strays, oprócz tradycyjnej muzyki irlandzkiej, gra również utwory z innych krain celtyckich. Częstym podróżom do Irlandii zawdzięczają swoje autentyczne brzmienie, a rzadko spotykane instrumenty (dudy irlandzkie, bodhrán, irlandzkie bouzouki), na których grają jeszcze bardziej urozmaicają celtyckie brzmienia. Podczas koncertów będzie także okazja do wysłuchania pieśni inspirowanych celtyckim folkiem, w naszym ojczystym języku, w wykonaniu zespołu Celtic Tree. Ich występ połączony będzie z premierą debiutanckiej płyty. Po spotkaniu planowana jest sesja muzyczna. Organizatorami spotkania są zespoły muzyki celtyckiej: Celtic Tree i Strays, a współorganizatorami Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Püfferowej i Stowarzyszenie Kultury Celtyckiej „Celtycki Gotyk”.

  • godz. 19.00 Koncert pamięci Jacka Kaczmarskiego – Mateusz Nagórski, Dwór Artusa,** bilety: 20 zł, 15 zł ulgowy**

Tradycją Dworu Artusa stały się już koncerty poświęcone pamięci Jacka Kaczmarskiego. W tym roku gościć będziemy Mateusza Nagórskiego, artystę brawurowo wykonującego piosenki poety, ale również autora muzyki do nieumuzycznionych tekstów barda. W Dworze Artusa Nagórski zaprezentuje wybór evergreenów Kaczmarskiego, a także kilka piosenek śpiewanych przez zmarłego niedawno Przemysława Gintrowskiego.

  • godz. 20.00 Koncert: Bethel + SielSKA, Klub Dwa Światy,**bilety: 15 zł - dostępne w dniu koncertu**

Zespół Bethel powstał we Wrocławiu w grudniu 2006 roku, założony przez Grzegorza Wlaźlaka. Początkowo pod nazwą Sacrum skupiał trzy osoby, które połączyła miłość do muzyki i chęć wspólnego tworzenia. Kolejne próby i koncerty przynosiły zmiany w składzie, który w rekordowym okresie tworzyło 11 młodych osób. W tym czasie ewoluowała też twórczość Bethel, cały czas jednak czerpiąc z muzyki reggae i rozmaitych jej podgatunków. Dziś na koncertach Bethel można zarówno poskakać przy rytmach szybkiego ska, jak i kołysać się przy łagodnym roots reggae i dubie. Zespół najlepiej czuje się właśnie podczas energetycznych występów na żywo. Ponad 300 koncertów po całej Polsce i za granicami państwa mówi samo za siebie. Przełomowy moment to trasa Positive Bethel Tour 2010, która liczyła 80 koncertów. Zespół SielSKA powstał w 2010 roku w Bydgoszczy. Aktualnie kapelę z grodu nad Brdą współtworzą również muzycy z Poznania i Warszawy. SielSKA wykonuje mieszankę reggae i ska z elementami dancehallu. W pierwszym roku swojej działalności kapela zagrała ponad 50 koncertów. Właśnie przez występy chce dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Zespół jest w trakcie kompletowania materiału na swoją debiutancką płytę. Dwa Światy, ul. Ducha Św. 10/12

NIEDZIELA, 23 MARCA

  • godz. 16.30 M. Guśniowska „Wąż” – premiera,**bilety 17 zł**

Spektakl dla dzieci od lat 4. Wąż czuje się bardzo dotknięty przez los. Nie może skakać, biegać, klaskać, ani nosić niczego pod pachą. Pewnego dnia, razem z Chomikiem Chrupusiem i Gekonem, wyrusza w świat w poszukiwaniu lepszego życia. Jednak ani Wróżka Zębuszka, ani Magik, ani inne fantastyczne postaci nie są w stanie mu pomóc. Pająk napotkany w trakcie wyprawy podpowiada bohaterom, by udali się w tej sprawie do samego Boga. Przedstawienie w reżyserii Ireneusza Maciejewskiego opowiada o nieodpartej potrzebie bycia takim, jak inni oraz o sile przyjaźni, dla której nie istnieją bariery i ograniczenia. Najważniejszą inspiracją plastyczną dla twórców przedstawienia było malarstwo Joana Miró oraz Paula Klee. W spektaklu wykorzystano zarówno grę żywoplanową, jak i animację przedmiotu. Wśród lalek - pluszaków zobaczymy Węża o długości czterech metrów. Sztuka została nagrodzona w 23. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

  • godz. 17.00 Koncert flamenco grupy Danza Del Fuego, Fort I, b**ilety: 30 zł – w cenie biletu Sangria**

Danza Del Fuego w składzie: Sławomir Dolata – gitara, śpiew, Dorota Dzięcioł – taniec, śpiew. Podczas koncertu będziemy mogli doświadczyć całego wachlarza stylów: sevillanas, tientos, bulerias, alegria, tangos, rumba. W programie zespołu znajdują się tradycyjne i znane formy flamenco, jak również własne kompozycje i aranżacje. Muzycy Danza del Fuego sięgają do wschodnich korzeni flamenco, skłaniając się przy tym ku tradycyjnym formom i znanym motywom muzycznym, nie rezygnując jednocześnie z nowoczesnych elementów będących wyznacznikiem naszych czasów. Dziś zespół, oprócz działalności koncertowej, zajmuje się prowadzeniem kursów gitarowych i warsztatów tanecznych.

  • godz. 19.30 Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji, Klub Dwa Światy

Klub Dwa Światy w tym roku jest współorganizatorem II Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA. Widzowie w Toruniu zobaczą 5 bloków konkursowych prezentujących najnowszą polską animację autorską dla dorosłych, która zaprezentowana zostanie w czterech kategoriach: Studyjnej / Szkolnej / Off&Workshop / Wideoklip. Jurorami będą wszyscy widzowie biorący udział w projekcjach, i to oni zdecydują, do kogo powędrują Złote, Srebrne i Brązowe Tobołki Koziołka Matołka. Rozpiska dni oraz setów, które będą wyświetlane w klubie Dwa Światy: Szkolny I: 91', Szkolny II: 90', Wideoklip: 76', Studyjny: 89', Off & Workshop + Animowane Fraszki: 93'.

  • godz. 20.00 Indios Bravos, Lizard King, 30 zł

Indios Bravos - założona w 1997 roku polska grupa muzyczna grająca mieszankę rocka, reggae i bluesa. Założycielem i liderem zespołu jest założyciel i były członek grupy Hey gitarzysta Piotr Banach, wokalistą zaś Piotr Gutkowski - Gutek. W 1999 roku ukazała się pierwsza półoficjalna płyta zespołu - Part One (duża w tym zasługa Kuby Wojewódzkiego, który specjalnie na potrzeby wydania tej płyty założył firmę wydawniczą „Pałac Kultury”), jej nakład szybko został wyczerpany. W 2004 roku ukazała się pierwsza w pełni oficjalna płyta zespołu - Mental Revolution, przyniosła ona takie przeboje jak piosenki Pom pom, Tak to tak czy Sign. Płyta ta, podobnie jak wydana w 2006 reedycja - Mental Revolution (extended version) ugruntowała pozycję Indios Bravos na polskiej scenie reggae. Obecny skład zespołu: Piotr Banach - gitara, Piotr Gutkowski (Gutek) - śpiew, Krzysztof Sak - gitara, Rysiek Łabul - gitara basowa, Lech Grochala - instrumenty perkusyjne (od września 2007).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto